5 ways to unwind after a stressful day

Bild ifrån Island. För fler bilder kan ni kolla in min Instagram: @P.elisabeth_photo

Har du någon gång känt dig stressad? Eller har du vart så uppe i varv att du inte ens märkt hur stressad du vart innan det slagit till med stor kraft och knockar dig totalt? Viket av dessa två alternativ du än råkat ut för kan vi i alla hålla med om att stress är ett av de största energibovarna vi skulle kunna råka ut för. Detta har blivit ett stort hälsoproblem i vårt samhälle och en av de största anledningarna till de flesta sjukdomar vi råkar ut för senare i livet. Själv har jag tagit del av min dos av stress och jag har lovat mig själv att jag ska göra allt i min makt för att undvika att ha stress i mitt liv, så gott det går i alla fall. Därför tänkte jag dela med mig av mina bästa sett att koppla av efter en stressig dag.

My favorite ways to unwind after a stressful day!

1. Friskluft!

Nu när jag har flyttat till Falun har jag börjat gått vart jag än ska och detta är något av det bästa jag gjort i hela mitt liv. När jag går till eller ifrån arbetet/skolan tar det ca 25-30 minuters och denna tid använder jag för att få friskluft. På vägen dit hinner jag vakna av den svala luften, som gör mig pigg och redo för att börja dagen. På vägen hem brukar jag använda promenaden till att stressa av, jag tvingar mig själv att sakta ner stegen och lägga ner mobilen i väskan. Sedan går jag långsamt hem igen. På detta sett får jag också en bra daglig aktivitet. Jag kommer alltid upp i ca 10 tusen steg på den promenaden, vilket är rekommenderad daglig aktivitet!

2. Träning!

Det andra jag brukar göra är att jag tränar, speciellt spinning. Detta har blivit mitt absolut bästa avstressningsmoment på dagen. Ofta när jag kommer hem ifrån skolan är min första känsla att jag vill lägga mig ner i soffan, ta fram en skål chips och sätta på en halvdan serie, sedan ligga där tills det är dags att sova. Dock är jag oftast bara trött i huvudet, inte i kroppen, vilket gör att jag inte kan somna på natten. Detta har jag insett gör mig både mer stressad och påverkar hela min morgondag. Därför har jag börjat med att ta ett par frukter, byta om och gå till ett spinningpass. Detta har vart en stor game changer i mitt liv. För det första är jag alltid piggare i huvudet när jag går där ifrån men tröttare i kroppen, vilket var mitt mål med det hela. På kvällen när jag går och lägger mig somnar jag utan några problem och sover hela natten.

3. Äta kvällsmål

När jag läste om kost i skolan ställde jag en fråga till dietisten som var där och föreläste. "Jag har hört att man inte ska äta innan man går och lägger sig för detta gör att man inte kan sova. Är det sant?" Då fick jag veta att det inte alls var sant. Det beror dock på vad man äter. Ifall man smäller i sig en stor portion pasta carbonara innan sängdags och drar på sig magont, svullnads-känsla och matkoma, är det inte konstigt att man inte kan sova. Men det är faktiskt viktigt att äta innan man går och lägger sig. Bara för att vårt medvetna sover på natten, gör inte vår kropp eller våra celler det. De behöver energi för att kunna reparera och förbereda kroppen för ytterligare en dag. Därför har jag en rutin, när jag kommer hem ifrån spinningpasset, äter jag en macka och dricker te som en återhämtningsprocess innan jag går och lägger mig.

4. Ingen mobil, dator eller tv två timmar innan sovdags.

Jag ska inte ljuga för er, detta har vart de absolut svåraste av alla förändringar jag gjort i mitt liv efter att jag började läsa om hälsa och sjukvård på heltid. Dock har det också vart de viktigaste förändringarna jag gjort då jag insåg hur beroende jag var av dessa apparater. Jag är dock inte riktigt där jag vill vara än. Målet är att lägga ifrån mig mobilen, stänga av datorn och tv:n två timmar innan läggdags och ta tiden åt att äta ett kvällsmål, planera morgondagen och läsa lite i en bok, för att slappna av. När jag började med detta kände jag en förändring på en gång. Det blir en naturlig process! Jag kände mig tröttare för att jag slapp det starka ljuset mot ansiktet. Jag började slappna av och efter ett kapitel i en bok var jag redo att sova. Inga problem alls tänkte jag. Detta kommer bli enkelt! Likt förbaskat satt jag där dagen efter och tänkte "bara ett avsnitt till". Som sagt, det fungerar utmärkt mot stressens, men det är svårt. Jag jobbar på det.

5. Gå och lägga sig i tid.

Detta är också ett svårt moment. Jag har ett mål att gå och lägga mig 22 på kvällarna eftersom jag får sova 8 timmar ifall jag går upp klockan 6 dagen därpå. Åtta timmar är det som är rekommenderat för att få en god återhämtning under natten. När jag lyckas, vilket jag oftast gör, är det något av det skönaste som finns. Jag vaknar av mig själv, jag är utvilad och jag är pigg! Eftersom jag går upp klockan 6 på dagarna är jag oftast trött vid den här tiden ändå och ifall jag dessutom vart på ett spinningpass är det inte ens svårt att gå till sängs vid 22 på kvällen.

Ett perfekt exempel!

Ifall allt fungerar som det ska brukar en kväll se ut såhär för mig: Jag slutar skolan vid 16 tiden och jag börjar min vandring hemåt. När jag kommer hem gör jag i ordning ett mellanmål som jag äter i lugn och ro innan jag packar min träningsväska och går långsamt iväg till mitt gym som ligger en bit där ifrån. Jag tränar i en timme innan jag går hem igen. Väl hemma sitter jag ett tag vid datorn, tittar serier, film eller bloggar brukar vara vanliga aktiviteter, tills klockan är runt 20 på kvällen (Det är då jag släpper mina inlägg här på bloggen). Då stänger jag ner, ställer klockan på mobilen, går och gör ett kvällsmål och börjar planera min morgondag i lugn och ro. Jag går och gör i ordning mig för natten, lägger mig i sängen och läser ett par kapitel i min bok, sedan somnar jag som en stock!

Har du några bra tips på hur du kopplar av och stressar ner efter en hektisk dag? Dela gärna med dig! Ifall du har skrivit ett eget inlägg om detta ämne, länka gärna detta i kommentarsfältet så att jag kan gå in och läsa!

Hoppas att ni får en bra kväll och tänker på att stressa ner!

Love! Petra Elisabeth.

Petra Elisabeth

Follow me on: Facebook | Nouw | Instagram

Gillar

Kommentarer

Maja Fritz,
Grymma tips! Håller med dig helt&hållet! 😊
www.tusenmilmedbil.se
PetraElisabeth
PetraElisabeth,
Åh vad roligt att du gillade dom! Har du några egna tips på hur du kopplar av efter en stressig dag? 😊 hoppas du får en fin fredag!
nouw.com/petraelisabeth
Veraniemandius
Veraniemandius,
Men åh tack! ska ta hjälp av detta nu inför de mest stressiga veckorna i skolan innan sommaren!<3
nouw.com/veraniemandius
PetraElisabeth
PetraElisabeth,
Vad roligt att du gillade inlägget! Ja testa detta, de fungerar utmärkt! Hoppas du får en bra helg och lycka till i skolan! 😊
nouw.com/petraelisabeth