Sommar på Öland Dag 4

Hamnstäder, sjöbodar och oändliga stränder! Följ med mig under dag nummer 4 här på Öland!

Dag 4 här på Öland blev en utflyktsdag till den mest underbara lilla sjöstad. Vi satte oss i bilen för att åka till en by som heter Byxelkrok som ligger ca 50 minuter med bil från Kårehamn. Planen var att gå runt och titta i de små butikerna i sjöbodarna som utgör själva centrala hamnen.

När vi anlände till hamnen var en skyllt där det stod "Byggloppis" det första vi såg och innan vi visste ordet av hade mamma hittat något hon ville ha. Hon stod och höll i ett fint tvättfat med tillhörande porslinskanna och ställning. Jag måste hålla med henne, den var jätte fin. Eftersom de inte tog kort eller swish fick vi skramla ihop alla mina mynt jag hade utspritt i min väska. Jag vet inte ifall det var ödet men jag hade den exakta summan i mynt. Så det var ju taget.

Vi bar det lilla tvättstället till bilen och försökte ta oss ner till hamnen en andra gång. Denna gång gick det bättre.

Det fanns så mycket fint! Jag älskade att gå igen de små butikerna och sedan komma ut till de små gatorna, omringade av de röda sjöbodarna. Det kändes verkligen som en riktig sjöstad, vilket det också var. Nu kändes det verkligen som sommar!

Jag hittade två saker som jag föll för. Det första var ett ljust, blåvitt hårband som jag satte på mig på en gång. Jag hade letat efter en sån väldigt länge och nu hittade jag äntligen en som jag gillade!

Det andra var en väska som hängde på en skyltdocka med en klänning som var väldigt lik min egen. Den lilla axelbandsväskan stod det redan mitt namn på så det var bara tvungen att bli min. (Det stod inte mitt namn på bokstavligen, men ni fattar nog vad jag menar).

Det är den väskan och hårbandet jag bär på bilderna här ovanför.

Det var väldigt varmt denna dag. När det var dags för lunch/middag letade vi ut en restaurang där man kunde sitta utomhus men ändå i skuggan. Sedan bestämde vi oss att vi var klara i bodarna och gick vidare till den stora stranden som låg precis bredvid hamnen.

När vi kom ner till stranden tog jag av mina sandaler för att kunna gå vid strandkanten till den plats som vi skulle slå upp våra solstolar. Det var så underbart skönt att få svalka sig i det svala vattnet. Medan jag gick längs stranden gick jag längre och längre ut i vattnet och jag kände de små vågorna slå upp längs mina ben.

Till slut kom vi fram till den stora bryggan där vi skulle slå oss till ro. Vi plockade fram våra solstolar, bredde ut våra handdukar och plockade fram badkläderna. Jag tvekade inte ens. Jag hade redan vadat i strandkanten ett tag så jag visste vad som väntade. Jag såg fram emot att få doppa mig i havet, vilket är en punkt på min bucketlist som jag har gjort inför denna sommar.

Vad underbart det var att doppa sig. Desto längre ut i vattnet jag kom desto längre upp på tårna ställde jag mig bara för att jag kände den kalla vattenytan krypa upp längs mina ben och upp längs magen. Jag vägrade att stoppa ner händerna i vatten så de lyfte jag upp och gick som en kråka med vingarna utsträckta ovanför vattenytan, haha. När jag tänker efter var det ju egentligen lite komiskt eftersom jag visste att jag ändå skulle stoppa ner dem i vattnet tillslut. Men av någon anledning kunde jag inte låta bli att skydda mig från det svala vattnet medan jag pushade mig att gå längre och längre ut från strandkanten.

Min underbara mamma som njuter av det svala vattnet.

När jag väl hade doppat mig var det riktigt skönt. Jag låg kvar i vattnet och njöt, flytandes på rygg medan jag försökte hålla balansen med händerna. Sedan gick jag upp på land och kände den varma sommarluften svepas runt mig som en stor omfamning.

Vi satt där på stranden resten av kvällen. Mamma slumrade till i sin solstol, pappa satt också med slutna ögon, vänd mot solen. Jag satt och såg på båtarna som åkte förbi, människorna på vattenskotrarna som lekte ute vid horisonten och barnen som lekte i strandkanten. Det var verkligen rogivande. En perfekt avslutning på en underbar sommardag!