Sommarens träningsrutin

Behöver du inspiration för att hålla igång med träningen i sommar? Här hittar du min sommarrutin.

Min mamma har åkt iväg till Öland för ett par dagar och tagit med sig bilen. Först trodde jag att detta skulle påverka min träning. Men nej då! Inte denna gång!

Så hur ser min träning ut under sommaren? Jag tycker det har vart svårt att hålla igång med träningen på sommaren då vardagen förändras, platserna byts ut och ingen dag är den andra lik. Men denna sommar har jag börjat med en träningsrutin som har fungerat riktigt bra hittills! Så jag tänkte dela med mig av den med er.

Men först, här är några tips för att komma igång med träningen!

Gör det lättare att komma igång:

1. Hitta en träningskompis. Jag springer tillsammans med mig mamma, vi har ungefär lika dålig kondis, springer lika snabbt och så vidare. Vi pushar varandra och orkar på så sätt lite mer än vad vi hade gjort om vi sprungit själva.

2. Hitta en passande runda. Jag har en löprunda som är på 3 km. När jag började träna sprang jag ett varv och var helt slut efteråt, sedan gick jag ett varv för att pressa mig lite. Nu går två varv bra att springa utan att stanna. Jag planerar att öka varven desto mer tränad jag blir. Men att börja lättare, med något som man kan klara av kan göra det roligare och göra att man kommer ut nästa gång det är dags att träna.

3. Skapa en rutin. Att sätta ut vilka dagar man ska träna kan vara en bra idé för att komma igång. Man vet vad man ska göra, det finns en utsatt tid och ifall man inte kan en dag, är det bara att hoppa på igen nästa vecka igen. Detta kan göra det lättare att komma igång och inte riskera att det rinner ut i sanden.

4. Ha inte för stora krav! Jag har inga förväntningen på mina träningspass. Ibland har man bättre och sämre dagar, orkar mer eller mindre och det är okej! Att träna, oavsett vad man gör, är bättre än att inte träna. Därför kommer det antagligen bli så att jag springer tre, fyra varv ena dagen medans jag går ett varv nästa. Men oavsett är det bra träning och det gäller att lyssna på sin kropp.

5. Finn en motivation till att gå ut och träna! Min motivation är att jag tar ett dopp efter träningspasset. Det är så mysigt att ta ett kvällsdopp, se solen gå ner och svalka sig med ett härligt dopp i sjön. Det blir ett perfekt avslut på kvällen och en mysig stund med min familj.

Sommarens träningsrutin!

Jag tränar tre gånger i veckan, onsdag, fredag och söndag.

Sedan vad träningen består av, hur mycket jag tränar eller hur bra det går spelar ingen roll. Det viktiga är att komma ut och röra på sig tre gånger i veckan. Jag har satt upp vilka dagar som är träningsdagar bara för att kunna slappna av och inte behöva tänka på träningen de andra dagarna.

Jag cyklar för en bra daglig aktivitet.

Att cykla är en riktig bra transportmedel på sommaren (och vintern om man vill). Man får en daglig motion, det går fort att ta sig fram till sin destination och det är gratis! Kan det bli bättre? För mig är cykeln i alla fall ett måste under våren, sommaren, hösten och ja, till och med vintern ibland! Men det är i alla fall en riktig höjdare ifall man vill få mer motion och en bättre daglig träning.

Och det var cykeln som anvöndes för att ta sig till dagens träningspass. Jag tränar i Hellasgården i Älta, Stockholm och vägen dit var 6,5 km medan hemvägen blev 8,1 km (vi skulle handla mat). Ja, som sagt. Cykeln är det perfekta transportmedlet för att få in mer rörlighet i vardagen. Det här var en sträcka jag egentligen inte brukar räknar in i själva träningspasset!

Löpträning och utegym.

När vi anlände till Hellas var det dags för den officiella träningspasset. Jag har en löprunda som är ca 3 km och den har jag sprungit två varv de tidigare gångerna. Denna gång blev det bara ett varv men jag sprang dock sååå mycket fortare! Det blev ett stort personligt rekord vilket var riktigt roligt!

Efter löprundan stannade jag och Andreas vid utegymmet där vi gick ett varv runt maskinerna/stockarna medan vi väntade på att min Pappa skulle komma tillbaka från sin löprunda.

Jag har haft lite svårt för löpning och utegym förut. Mest för att jag har haft ganska dålig kondis, haha! Men nu har jag börjat ändra uppfattning! Bättre kondis på g?

Jag efter ett härligt dopp i sjön!

Kvällsdopp och motivation!

Och det leder mig in på det bästa på hela träningspasset! Det obligatoriska badet. Det är min motivation för att gå ut och springa från första början! Vi böt om ute på en stor brygga och hoppade i. Det var riktigt skönt i vattnet! Det stod att det var 21 grader i vattnet men jag var så varm från träningspasset att jag tyckte att det var svalt. Men sååå skönt efter ett varmt träningspass!

Dagens träningspass:

1. Cykling 6,5 km.

2. Löpning 3 km + utegym

3. Bad (vila).

4. Cykling 8,1 km.

Sammanfattning: Jag cyklar för att få in mer rörlighet i vardagen. Tränar 3 gånger i veckan tillsammams med min mamma med löpning kombinerat med utegym och avslutar med ett svalkande dopp!

Och det var det! Min träningsrutin för denna sommar.

Hoppas du fann lite inspiration och tips i detta inlägg och lycka till med träningen!

Petra Elisabeth

Follow me on: Facebook | Nouw | Instagram

Gillar

Kommentarer

Emmaengstrom
Emmaengstrom,
Grymt inlägg, tusen tack! 😃 <3
nouw.com/emmaengstrom
PetraElisabeth
PetraElisabeth,
Tack så mycket! 😃
nouw.com/petraelisabeth
sweetwords
sweetwords,
Ohh så superhärligt blogginlägg
nouw.com/sweetwords
PetraElisabeth
PetraElisabeth,
Mirre,
Ohh så superhärligt blogginlägg
sweetwords.se
PetraElisabeth
PetraElisabeth,
Tack så mycket! 😃
nouw.com/petraelisabeth